Ondanks
dat de wet in Nederland mbt papegaaien en parkieten houden al in 2013
ingrijpend is veranderd, bestaan er nog veel misverstanden en
onduidelijkheden over.
Daarnaast zijn er degenen die er lak aan hebben en gewoon niet zelfstandige
kuikens blijven verkopen via de bekende kanalen zoals marktplaats. De
overheid kijkt echter mee en het is een kwestie van tijd dat men betrapt
wordt met alle gevolgen van dien.
Ik kan u melden dat men hier al regelmatig op de stoep heeft gestaan om
alle hoeken en gaten te controleren. Er viel en valt dan niets op aan te
merken,
omdat wij ons wel aan de regels houden.
Een van de misverstanden is dat een kromsnavel kuiken door dezelfde persoon
‘gepapt’ moet worden als door wie hij verder gehouden zal gaan worden, om
de vogel daadwerkelijk tam te krijgen.
Dit is onzin, want het gaat niet om de persoon, maar om de deskundigheid
waarmee
een jonge papegaai of parkiet dan wordt grootgebracht.
Naast het feit dat dit dus een misverstand is, doet het sinds 2013 niet
meer ter zake,
omdat het eenvoudigweg sowieso verboden is niet zelfstandige kuikens van de
ouders te scheiden,
dus ook met de hand groot te brengen, laat staan te verkopen.
Het
is sinds 2013 meer dan ooit van belang dat de noodzakelijke kennis en
ervaring wordt toegepast
bij het tot huisdier socialiseren van een papegaai en parkiet.
Dit proces kan sinds die tijd dus uitsluitend gestart worden nadat de
betreffende vogel volledig tot
aantoonbare zelfstandigheid is grootgebracht door de ouder vogels.
Dit werd voorheen voor onmogelijk gehouden, maar een goed resultaat
kan ook dan nog steeds worden bereikt indien men met kennis van zaken, veel
ervaring met verschillende soorten en zeer veel geduld te werk gaat.
Precies dat is dus wat wij doen en waar u tot in detail
alles over leest
op onze verschillende websites.
Om misverstanden te voorkomen, werken wij met helder vastomlijnde
voorwaarden, waaraan elke
kromsnavel die wij overdragen als huisdier moet voldoen.
Zodoende is bij reservering vooraf al duidelijk dat de vogel met de grootst
mogelijk inzet van kennis, ervaring, geduld en dus zeer veel werk
uiteindelijk als tam gezelschapsdier zal worden overgedragen. Dat staat vast
in elke overeenkomst die een reservering bij ons inhoud.
U geeft ons met het plaatsen van een reservering dus de opdracht de vogel
van uw keuze tot gezelschapsdier dat voldoet aan onze voorwaarden te
socialiseren. Dit wordt altijd per schriftelijke overeenkomst vastgelegd,
zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Het gevolg van deze werkwijze is dat we al jarenlang meer aanmeldingen
hebben dan vogels en het vrijwel niet meer voorkomt dat vogels die in de
socialisatiefase verkeren, nog niet gereserveerd zijn.
Door ons gesocialiseerde vogels zijn inmiddels dusdanig populair dat de
meeste voor hun geboorte al worden gereserveerd.
Zodra een eerste eitje is gelegd en er GEEN wachtlijst is, vermelden we dit
op DEZE openbare pagina.
Meldingen van geboortes m.b.t. gereserveerde vogels vermelden
we uitsluitend in het daarvoor bestemde
leden gedeelte. Direct na elke
reservering krijgt u toegang daartoe om de status en updates van de door u
gereserveerde vogel 24/7 te kunnen volgen, totdat de vogel wordt
overgedragen. Daarna behoud u de toegang tot deze eveneens zeer rijke bron
van informatie omtrent alles dat te maken heeft met het houden van een
kromsnavel als huisdier.
M.u.v. ara’s, caique’s en grijze roodstaarten worden vanaf 1 januari 2018
reserveringen, waarbij de vogel niet binnen 14 maanden kan worden overgedragen,
na overleg automatisch herzien na 14 maanden als blijkt dat er uit de kweek geen betreffende vogel
beschikbaar is gekomen.
Wordt deze op de dag na het verstrijken van de 14 maanden gerekend vanaf de
ontvangst van (aan-)betaling van een reservering toch geboren,
hetzij als eitje, hetzij als jong uit het ei, dan houden we de reservering
dus aan. Houd er aub dus rekening mee dat de in onze voorwaarden en dus
overeenkomsten vastgelegde duur van 14 maanden geld voor geboorte en niet
voor overdracht. Nadrukkelijk dus niet een periode waarin de vogel dient te
worden overgedragen, maar geboren dient te zijn. Vind u dit te lang, vreemd
of zelfs verdacht doe dan zowel ons als uzelf een plezier en reserveer uw
vogel NIET bij ons, want alleen op deze manier en door deze werkwijze zijn
wij in staat deze hobby binnen 365 dagen die er jaarlijks beschikbaar zijn
uit te oefenen.
Met deze extra omschrijving van onze werkwijze hopen we nog meer duidelijkheid te scheppen, voorkomen we
‘geleur’ met dieren, besparen we veel tijd die we kunnen inzetten voor de
vogels zelf en is de liefhebber die een vogel reserveert zeker van het feit
dat de door hem gewenste deskundig gesocialiseerde tamme vogel ‘onderweg’
is.
We willen u er nogmaals op attenderen dat zowel de kweek als het socialiseren van
kromsnavels met name sinds het verbod op hand opfok per 2013 een zeer
langdurig en arbeidsintensief werk is, wil men hetzelfde resultaat bereiken
als wat voorheen slechts door hand opfok mogelijk werd gemaakt. Wie iets
anders beweert, is pas geloofwaardig als hij met de resultaten komt die wij
in elk geval nog nergens elders gezien hebben.
Zien wij het allemaal verkeerd, omdat u iemand anders
meer vertrouwd die iets anders beweert, dan is DAT de aangewezen partij voor
u om mee in zee te gaan. Wij NIET! Wanneer u namelijk ons de
opdracht geeft tot het socialiseren van een van onze vogels tot huisdier dan
zetten wij ons direct bij aanvaarding van uw opdracht
voor de volle 100% in om deze met succes samen met het hele gezin
binnen onze prive sfeer af te ronden.
Halverwege of op enig ander moment plotseling stoppen met
een socialisatietraject werkt altijd contraproductief. Annulering kan dus
bij ons uitsluitend via in de met u gesloten overeenkomst vastgelegde
voorwaarden. Klaagserenades, beschuldigingen en verdachtmakingen achteraf
worden door ons NIET geaccpeteerd en per direct uit handen gegeven aan
politie en justitie zonder verder overleg waar namelijk geen tijd voor is.
Wie geen geduld heeft, doet er goed
aan een vogel te halen bij de plaatselijke dierenwinkel, waarmee hij of zij
dan kan beginnen om dat geduld alsnog te leren. Wie dat wel heeft,
zal ervaren wat we bedoelen met onze slogan: ‘Tammer bestaat Niet’.
Praktisch voorbeeld ter illustratie:
Stel onze koppels halsbandparkieten hebben op dit moment
geen eitjes en ook geen jongen.
Tegelijkertijd staan er 4 groene en 2 blauwe in reservering.
U wilt een halsbandparkiet reserveren en ziet dus op deze pagina waar zich
het actuele overzicht bevind dat er 'geen halsband beschikbaar is'. Toch
kunt u het reserverings-formulier invullen om een aanvraag in te dienen. U
ontvangt dan alle gegevens om de reservering te kunnen plaatsen, zoals
betaalmogelijkheden en in dit geval het feit dat er reeds 4 groene en 2
blauwe in reservering staan.
Mocht u nu een halsbandparkiet daadwerkelijk reserveren dan maakt u dus
aanspraak op de 5e groene of 3e blauwe.
Dit wordt in de overeenkomst die elke reservering bij ons inhoud
schriftelijk vastgelegd a.d.h.v. het reserveringsnummer.
Vervolgens ontvangt u de toegangsgegevens voor onze leden website, waar u
vanaf dat moment 24/7 de status en updates wederom a.d.h.v. het
reserveringsnummer kunt volgen.
Een andere mogelijkheid is altijd persoonlijk bij ons thuis
komen en alles ter plaatse afhanelen. Pinnen kan helaas alleen niet.
Lees
verder