Inleiding en toelichting voorwaarden:
Een huisdier is GEEN pakje boter of
wegwerpartikel dat je koopt en dan maar weer annuleert als je 'gevoel' er
morgen toch weer even niet naar staat!
De hier vermelde voorwaarden hebben
uitsluitend betrekking op tussen particulieren onderling over te
dragen dieren. Dus tussen u en ons.
Wij zijn hier GEEN bedrijf, GEEN
dierenwinkel en GEEN online winkel.
De website van tammevogels.nl gaat over
het HOBBY matig houden van dieren, informatieverstrekking daarover vanuit
ons perspectief en heeft NIETS te maken met dierenhandel. Zelfs niet als
iemand daar anders over meent te moeten denken, wie dan ook.
Wij zij dus GEEN dierenwinkel, kweek
station, hobbyhandelaren in dieren, maar een gewoon gezin met huisdieren.
Die huisdieren betreffen enkele parkieten en papegaaien.
Wij schrijven hier over zowel het
houden in volieres als in huis als huisdier wat 2 totaal verschillende
hobby's zijn. Bij de eerste is het zaak de dieren op een zo natuurlijk
mogelijke manier samen te houden, immers het zijn groepsdieren. Bij de
tweede hobby is het zaak de dieren zo goed mogelijk te laten integreren in
het dagelijks leven met mensen onder 1 dak.
Succesvol dieren houden in paren of
koppels kan nageslacht voortbrengen.
Hierover het volgende:
Als u honden, katten, cavia's of
konijnen heeft
en uw dieren hebben jongen, houd u die dan allemaal zelf?
Voorbeeld: U heeft 2500,- geinvesteerd bij de
aanschaf van rashonden of katten.
U heeft het geluk dat de dieren jongen
krijgen.
Houd u ze allemaal zelf?
Is het logisch dat u ze allemaal zelf houd
en een dierentuin begint met 1
dierensoort?
Jaar in jaar uit zolang u de dieren heeft?
Wie anno nu nog helder kan
nadenken, snapt direct dat het zeker in een land met beperkte ruimte als
Nederland onmogelijk is alle dieren die uit nageslacht voortkomen altijd
zelf te houden. Zelfs al heb je die ruimte wel, zou dat een gigantische
belasting aan zorg, onkosten, tijd en geld vereisen. Om nog maar te zwijgen
over regels en wetten waaraan u zich moet houden.
U besluit dat de 6 geboren honden puppies
elders een onderkomen krijgen. 500,- euro voer per maand en 24/7
verzorgkosten t.b.v. uitsluitend al uw honden is iets teveel van het goede
zo redeneert u.
Dus bent u volgens bepaalde mensen,
instanties, bureaucraten en zelfs
rechters
daarmee een HANDELAAR!
Leuk he?
Ja maar...
Ho eens even...
Ik ben helemaal geen handelaar, mijn hond heeft gewoon jongen door dat
loeder van de buren!
Niets mee te maken meneer of mevrouw, u
houdt ze toch niet zelf? DUS bent u een handelaar en handelaren kunnen wij
als overheid HEEL GOED GEBRUIKEN. (lees afpersen). U dient zich PER DIRECT
te registreren bij de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland op
straffe van maatregelen!
U moet aan allerlei voorwaarden voldoen,
zoals entingen, chip, digitaal hondenpaspoort, administratie, basistraining
misschien wel een gezondheidsverklaring, is voor een nieuwe 'eigenaar' ook
geen overbodige luxe, want velen assosieren het woord 'handelaar' per
definitie direct en uitsluitend met het woord 'oplichter'.
Iemand schreef daar in dit verband jaren geleden iets over op internet
en sindsdien bent u
die oplichter! Leuk he?
Ik begrijp het, deze tekst interesseert u
pas als het u hoogstpersoonlijk ZELF zou overkomen.
Tot dan zijn wij of andere
derden die oplichters natuurlijk.
Een tip: werk aan wat inlevingsvermogen u zult het keihard nodig hebben de
komende tijd.
Het ligt in de praktijk nog iets anders.
Zodra u een papegaai of parkiet,
laat staan meerdere, heeft, BENT u volgens de Nederlandse wet een
bedrijf/handelaar.
U gelooft het niet?
Eerst even dit: Zoek zelf maar eens
op de site van de overheid naar regels omtrent het houden van een hond.
Jazeker, eenvoudigweg een hond. Het is anno 2023 VERBODEN om een hond te
bezitten die niet gechipt is. Ongeacht of u uzelf en uw dieren niet in een
666 totalitair controle systeem wil laten hangen wat uiteindelijk leid tot
hun uitroeiing. Geen chip betekent in beslag name en vernietiging van de
hond en flinke boestes voor u.
Sterker nog, krijgt uw hond
puppies, moet u deze binnen enkele weken laten inenten, van papieren en chip
laten voorzien! Zo niet, volgt onherroepelijk in beslag name en
vernietiging. U stapt naar de rechter? Ja, dat kunt u doen. U stapt naar een
van de rechters die in de afgelopen 50 jaar vanuit hoger hand zijn
geinstalleerd op basis van gebleken geschiktheid om te functioneren binnen
het totalitaire systeem wat men nu uitrolt.
Advocaat toch? Jazeker, u neemt of
krijgt een advocaat die zich strikt dient te bewegen binnen de kaders van
zijn meerdere 'de deken' of anders uit het ambt gemikt wordt en geen
advocaat meer kan zijn. 'Oh jij bent zo'n anarchistisch rebels type die
zonder regels wil leven zeker?' Truste!
De 'handhavers' van dit totalitaire
regime zijn al dusdandig 'bewerkt' dat handelen vanuit menselijkheid of
dierenliefde niet meer in hun bestaan voorkomt. Wellicht hier en daar nog
een micro uitzondering daargelaten? Alles voor het salaris, de macht, status
en aanzien. De rest doet er niet toe. Dit is geen 'beschuldiging' of
verkeerde interpretatie van iets, maar eenvoudigweg de nuchtere constatering
van feiten die wij persoonlijk meermaals onder ogen hebben moeten zien,
velen met ons en dus direct tot in het kleinste detail kunnen tonen.
Het doel is dit voor alle
dieren EN alle mensen ter wereld te laten gelden. Vraag maar aan
Klaus Schwab en zijn personeel in de Nederlandse regering. Of kijk simpelweg
even op de website van Het World Economic Forum, vanwaaruit dit allemaal
wordt aangestuurd en in wiens reptielenbreintjes alles in de wereld
uitsluitend om economie dient te draaien. M.a.w. geldzucht, de wortel van
ALLE kwaad.
Zover is het al.
U zult links- of rechtsom te maken krijgen anno nu met de Rijksdienst Voor
Ondernemend Nederland m.a.w. de RVO.
Zij registreren elk levend dier, controleren, handhaven en last but not
least incasseren wat er maar te incasseren valt alles wat daarmee
volgens
hun te maken heeft.
Zoals gewoonlijk doen zij al hun
regels en handelingen voorkomen als zijnde 'ten gunste van u en uw dier(en)'.
Voor uw veiligheid, gezondheid, zekerheid en dus bestwil. Waar hebben we dat
in de geschiedenis vaker gehoord?
Leuk he?
Ofwel uw dier betreft een 'beschermd dier' wegens uitsterven in het wild,
ofwel het dier 'zou eventueel bedreigd kunnen worden', ofwel we verzinnen
gewoon een andere reden om een vorm van registratie en dus controle aan uw
dier te koppelen. Dat laatste zeggen we er natuurlijk niet in die
bewoordingen bij, maar voeren we wel uit.
Ander voorbeeldje om even in het correcte
perspectief te komen m.b.t. het stellen van voorwaarden bij de overdracht
van een levend dier waar u zelf alle mogelijke zorg, tijd, energie, kosten
en vooral liefde in gestoken heeft:
U heeft 4 Maine Coon kittens die net op
een leeftijd zijn dat ze het nest gaan verlaten. U heeft er al 8 in huis dus
dit keer heeft u besloten dat ze toch echt moeten verhuizen.
U zet een advertentie op marktplaats van de 4 jonge kittens? Kan, maar dan
bent u wel meteen de kattenoplichter van Nederland en/of België al naar
gelang de advertentie gelezen wordt.
Immers het gaat over dieren, die zijn belangrijker dan mensen, worden
verafgood en wie zoiets te koop aanbied is een dierenmishandelaar. Ja toch?
Hoe dan ook, de 4 kittens a 1500,- per jonge kat (u vraagt niet de markt
comforme hoofdprijs) inclusief alle vereiste inentingen, documenten zoals
stamboom enz MOETEN het huis uit zowel wegens uw eigen welzijn als wegens
het welzijn van de dieren zelf. Niet eens wegens katten allergie dus.
U zou naar kattententoonstellingen kunnen gaan, maar ziet het toch niet
zo zitten al die tijd en de dieren wilt u het ook niet aandoen.
Zou het misschien een idee zijn geweest
als u voordat de kittens geboren waren al potentieel geinteresseerden
verzamelt had d.m.v. een emaillijst waarnaar u slechts 1 mailtje had hoeven
sturen om iedereen te bereiken die u niet als katten misdadiger ziet maar
wel oog heeft voor uw passie t.a.v. uw dieren?
Zou het misschien kunnen zijn dat u
middels een website foto's van uw katten, honden, konijnen of zelfs vogels
had kunnen plaatsen speciaal voor geinteresseerden?
Had het u niet veel
tijd, energie, heen en weer gecommuniceer, haatmails, andere online laster
en veel hoofdpijn bespaard als u mensen vooraf had kunnen laten intekenen
als gegadigde voor een van uw kittens?
Welzeker dus.
Geen stress voor de dieren, ze worden
nergens naartoe heen en weer gesleurd, maar blijven in eigen vertrouwde
omgeving tot aan overdracht en dus ook geen stress voor u.
Toch?
Hmm, u heeft een kitten beloofd aan
'mevrouw van Geenen'.
Zij gaf u in meer kleuren dan de regenboog
telt te kennen dat zij 'heel erg een van de kittens die uit uw paartje
Maine Coon katten geboren ZOU kunnen gaan worden, wil hebben.'
Dit lang voordat uw poes zelfs zwanger was.
Prima 'mevrouw van Geenen', geen probleem.
Het bespaard ons allemaal een hoop gedoe als u idd nu al weet dat u er
eentje wilt overnemen.
Zo spreekt u nog een aantal liefhebbers en besluit uw poes toch maar niet te
laten steriliseren. Immers belangstelling genoeg en waarom zou u uw dieren
het plezier ontnemen?
Eenmaal
puntje bij paaltje:
Uw 4 kittens zijn klaar voor verhuizing.
Echter, 'mevrouw
van Geenen' die u uw eerste kattenkindje heeft gegund al voor dat deze
geboren werd, heeft besloten dat u een oplichter bent, omdat ze uw
advertentie op marktplaats heeft gelezen! Geenen grap!
Immers wie zich op internet
begeeft is een oplichter, dierenmishandelaar en erger. 'Mevrouw van Geenen' is
in de tussentijd dat u dag en nacht in de weer was met uw 4 jonge kittens en
de moederkat getransformeerd tot hater.
Specifiek tot een hater van u, uw
gezin en zelfs uw katten die door uw toedoen 'kut katten' zijn geworden.
Mevrouw van Geenen heeft opeens nul en 'geenen' belang meer bij uw kitten en
laat heel Nederland via digitale klaagmuren als tros radar, kassa enz weten
dat zij als 'opperkut' geen 'kutkat' van u meer wil, ondanks het feit dat
zij daar in een eerder stadium wel doelbewust voor gekozen had.
Hmm, irritant, nu heeft u alsnog heel veel
werk want de kat wordt er niet jonger op, daarmee groeit de interesse niet
en als u niet snel een ander vindt, moet u de kat alsnog zelf houden! Dat
zou kat nummer 9 worden!
Maar elk nadeel heb z'n voordeel, bij zo'n
'opper kutkat'
had u uw prachtige Maine Coon kitten toch niet willen onderbrengen.
Nee, maar dan was het toch verstandiger
geweest om heel die potentiele overname van uw 4 kittens per schriftelijke
overeenkomst met een aanbetaling vast te leggen. Of niet soms? Immers als
iemand zo overtuigd is dat hij de komende 8 jaren zorg wil gaan dragen voor
een van uw met liefde en passie grootgebrachte kittens dan zal het voor die
persoon geen enkel probleem zijn daar enige tijd vooraf iets over af te
spreken en vast te leggen.

Nu betreft het op tammevogels.nl geen kat
met een maximale levensverwachting van een jaar of 10 waar nauwelijks enig
socialisatiewerk voor verricht dient te worden! Wel andere zorg trouwens die
ook niet te onderschatten valt.
Immers honden, katten, cavia's en konijnen
worden haast tam geboren.
Geheel anders een papegaai!
Met een gemiddelde levensverwachting van 65 jaar en een 'aanlooptijd' tot
geschikt zijnde als huisdier van (niet ongebruikelijk) enkele maanden tot
jaren gaat daar heel veel meer vooraf aan de overdracht van een als
huisdier geschikte papegaai of parkiet.
Dit laatste afhankelijk van soort, formaat, afkomst en verloop ontwikkeling
van eitje tot volledig zelfstandige vogel!
Zo, nu bent u klaar om de algemene
voorwaarden
door te nemen vanuit enig relevant perspectief.
Of u
heeft besloten dat wij gestoord zijn natuurlijk. Prima, maar
klik dan ook meteen
HIER, want je hebt op deze site NIETS te zoeken!
Net zo min als
degenen die de opdracht hebben gekregen al dan niet van staats (omroep) wege
op iedereen karaktermoord te plegen die zich niet conform de 'sustainable
developement goals' oftewel vernietigings agenda 2030 gedraagt.
Nee, dit is niet 'hoe wij met klanten omgaan', want
wij hebben GEEN klanten,
omdat we geen bedrijf zijn en omdat wij uitsluitend dieren wensen over
te dragen aan gelijk gestemde echte dieren liefhebbers. Deze mensen
nemen automatisch geen aanstoot aan deze tekst, maar juichen het VAN HARTE
toe!
Hieronder de
algemene voorwaarden waarmee wij onze hobby's uitoefenen EN welke u als
volledig begrepen en akkoord verklaard indien u een overeenkomst met ons
aangaat betreffende de overname van een of meerdere van onze dieren.
Onze voorwaarden:
Worden algemene voorwaarden vaak niet gelezen en/of zelfs als ellenlange
zinloze tekst beschouwd, wij adviseren iedereen die van plan is een papegaai
of parkiet als huisdier te gaan houden dit nadrukkelijk WEL te lezen. Dit
niet in de laatste plaats, omdat wij ons realiseren dat het niet reeel is te
verwachten dat iedereen op de hoogte is van dezelfde kennis en ervaring die
wij inmiddels in ruim 20 jaar hebben opgedaan.
Wij zijn GEEN vogel verkoop plaats! U kunt
hier dus niet zomaar een vogel kopen, noch tam, noch wild.
He? maar ik dacht....
Geen paniek, er zijn wel mogelijkheden en
die beschrijven we hieronder.
Voordat u verder leest, wijzen wij erop
dat elke reservering voor een via ons voortgebrachte, op te voeden en tot
huisdier te socialiseren kromsnavel een serieuze schriftelijke overeenkomst
betreft.
Hierin worden duidelijke voorwaarden overeengekomen waaraan beide
partijen zich dienen te houden. Net als bij het boeken van een vakantie
bijvoorbeeld worden er nimmer aanbetalingen geretourneerd wanneer men
ondanks het zelf ondertekenen van de 7 pagina's A4 tellende schriftelijke
overeenkomst alsnog besluit de reservering te annuleren.
Staat u dat niet aan, lees dan niet verder, maar betrek uw vogel ergens
anders vandaan.
Van degene die ondanks deze glasheldere openbaar te raadplegen voorwaarden
en overeenkomst alsnog achteraf geld terug gaat eisen en ons voor oplichters
uitmaakt en erger omdat er geen gelden worden geretourneerd, doen wij
aangifte bij politie en dragen wij een dossier over aan onze advocaat waar
verdere communicatie dan ook via zal verlopen, nadat per direct de
overeenkomst daardoor is ontbonden. Dit is onderdeel van die zelfde
overeenkomst.
De relatief kleine moeite die het
lezen van voorwaarden en te ondertekenen overeenkomst u kost, staat in geen verhouding tot de veelvoud aan moeite die het u zal
gaan kosten om gedurende de zeer lange tijd dat een papegaai en parkiet
leeft het dier op verantwoorde en succesvolle wijze te verzorgen. Een
levensverwachting van 25 t/m 100 jaar is waar het hier over gaat.
Acht u
onze voorwaarden op voorhand om welke reden dan ook onnodig of zelfs
onzinnig dan verzoeken wij u op voorhand elders een vogel aan te schaffen.
Met het plaatsen van een reservering bij ons, hetzij ter plaatse, hetzij
online verklaart u zich 100% akkoord met onze werkwijze en algemene
voorwaarden, zoals op deze pagina en in elke overeenkomst vermeld. Ook als u
de schriftelijke overkomst kwijt bent, nooit gezien heeft of er iets anders
van vindt dan toen u deze aanging. Elke
reservering betreft dus een onderlinge overeenkomst waar beide partijen zich
geacht worden aan te houden. Het aanvinken van 'akkoord algemene
voorwaarden' volstaat, maar de schriftelijke overeenkomst dient als extra
duidelijkheid voor alle partijen.
Waarom reserveren?
Wellicht is het goed eerst te begrijpen dat het nooit ons idee geweest is de
kromsnavel kuikens die bij ons geboren worden te laten reserveren ten einde
deze voor anderen op te voeden tot huisdier. Laat staan dit mogelijk te
maken op voorhand en zelfs via een website.
Wanneer je goed voor je dieren zorgt, zeer
goed zelfs, is de kans op nageslacht bij kromsnavels duidelijk aanwezig, net
als bij de meeste andere dieren die je als koppel houdt. Voortvloeiende uit
de top verzorging die we al onze dieren van begin afaan gegeven hebben,
waren er in het begin al vrij redelmatig jongen te bewonderen. Door de extra
zorg voor koppels en jongen tijdens de broedtijd overleefden de meeste
jongen het ook. Vervolgens kom je logischerwijs voor de vraag te staan: wat
doen we met de jongen? Een koppel papegaaien of parkieten heeft gemiddeld al
snel 4 tot 6 jongen per nestje en dat soms 2 keer per jaar.
Door de enorme vraag die wij al
vrij snel in het begin van het uitoefenen van de vogelhobby kregen naar door
ons 'tam gemaakte' parkieten en papegaaien moesten we wel iets bedenken om
niet al onze dagen door te moeten brengen met alleen telefoongesprekken en
later email communicatie over welke vogel al dan niet en wanneer beschikbaar
zou zijn. Dit ging en gaat eenvoudigweg nooit samen met een hobby waar je
juist elke minuut in de dag nodig hebt om de noodzakelijk aandacht en zorg
aan de vogels te besteden. Dat is heel in het kort waarom we het internet
hebben ingezet om deze werkzaamheden uit handen te nemen. Je leest er alles
over elder op deze site.
Verantwoordelijkheid voor
dierenwelzijn
Het plaatsen van een reservering
voor een door ons tot huisdier te socialiseren papegaai of parkiet is GEEN
vrijblijvende vakantie boeken die je de dag daarna weer kan annuleren als je
toch niet naar Spanje wil!
We nemen uitsluitend een opdracht
tot het socialiseren van een kromsnavel aan, nadat u via het
reserveringsformulier nadrukkelijk akkoord bent gegaan met deze voorwaarden.
Met of zonder het retourneren van bij elke reservering verstrekte
overeenkomst zijn de voorwaarden, zoals hier opgesteld ten alle tijde van
kracht. U kunt het ondertekenen zien als een bevestiging van het feit dat u
de beslissing om de komende minstens 20 t/m 85 of zelfs 100 jaar een vogel
als huisdier te gaan houden daadwerkelijk serieus neemt, net als wij dat
doen. Een reservering is pas definitief na ontvangst van de (aan-) betaling
op onze rekening.
Als u bij ons een vogel reserveert,
geeft u ons daarmee de opdracht om zolang als noodzakelijk is
voor de betreffende vogel, het dier met al onze liefde, inzet, deskundigheid
en geduld binnen het gezin en dus in de privésfeer op te voeden tot een
volwaardig en gelukkig huisdier. U zult dus direct zonder het hoeven
toepassen van allerlei gedragscorrecties veel plezier kunnen gaan beleven
aan een goed voorbereide vogel.
Reserveren = een arbeidsintensieve
opdracht geven
Het reserveren van een tamme papegaai of parkiet bij ons als
hobbykwekers betreft altijd een serieuze bindende
overeenkomst. Omdat wij wat dit betreft nadrukkelijk geen webwinkel
zijn en we te maken hebben met levende wezens en dus geen
wegwerpartikelen noch consumptie goederen, zoals opgenomen in de wet
'voorkoop op afstand', welke hier overigens duidelijk een uitzondering voor
maakt, maar wel met het geven en aannemen van de opdracht tot
het trainen van een dier, totdat deze geschikt kan worden bevonden om als
huisdier te worden gehouden, is hiervoor een specifieke overeenkomst
opgesteld. Deze ontvangt u, voordat uw reservering kan
worden voltooid en geactiveerd.
U gaat dus een heldere overeenkomst met ons aan ook
genoemd 'reservering'. Het maakt niet uit of u de reservering bij ons thuis
op de bank plaatst, per telefoon of elders via internet. In alle gevallen
betekent een reservering allereerst de opdracht aan ons tot het verlenen van
een dienst aan u, namelijk het socialiseren van de door u gekozen vogel tot
huisdier. Maakt u gebruik van de mogelijkheid om te reserveren middels
aanbetaling, dan is dit bedrag a 50% van het totaal precies daarvoor
bestemd. Het overige deel is representatief voor alles wat met de vogel te
maken heeft tot op het moment van socialisatie. Te denken valt aan
verzorging ouder vogels (per soort gedurende minstens 2 jaar of tot aan het
eerste legsel dat wordt uitgebroed en grootgebracht), voeding, huisvesting,
klimaatbeheersing, dierenarts kosten voor controles en meer.
Geen Hand opfok
Tenzij om dringende redenen noodzakelijk, zoals het niet (voldoende) voeden
van de jongen door de ouder vogels of het beschadigen van de jongen door de
ouder vogels, worden onze vogels NIET d.m.v. hand opfok grootgebracht tot
zelfstandigheid. Het is daarnaast sinds 2013 bij de Nederlandse wet verboden
niet zelfstandige kromsnavels van de ouders te scheiden, laat staan te
verkopen ook al gebeur dat elders nog steeds. De zogenaamde hand opfok is
hiermee dus onmogelijk en zelfs strafbaar geworden.
Zodra de vogels zelfstandig zijn, krijgen zij een intensieve
socialisatie periode 24/7 binnen ons gezin voor een periode zolang als
noodzakelijk om het gestelde doel te behalen, namelijk een maximaal tamme
vogel die op verantwoorde wijze als huisdier gehouden kan gaan worden. Hier
wordt d.m.v. een bewezen effectieve methode gewerkt aan het op verantwoorde
wijze ontwikkelen van een relatie met de mens. Hierdoor kan het dier met
succes door u als huisdier worden gehouden, zonder dat het angstig is en
afstandelijk. Dit proces duurt langer dan, wanneer een niet zelfstandige
vogel met de hand wordt gevoerd en grootgebracht, maar bewerkt het zelfde
resultaat en in sommige gevallen zelfs op lange termijn een beter resultaat,
omdat vogels tijdens hun eerste levensfase meer meekrijgen van de ouder
vogels wat hen meer zelfvertrouwen kan geven als vogel op de lange termijn.
Opvoeding tot huisdier en wetgeving
Een van de directe gevolgen van deze sinds 2013 in Nederland
geldende wetgeving is dat zoals aangegeven wij een veel langere
tijdsinvestering moeten doen om hetzelfde resultaat, dan wel niveau te
bereiken dan voorheen het geval was. Tegelijkertijd is hierdoor moeilijk tot
niet vast te stellen, wanneer een te socialiseren vogel uiteindelijk zal
kunnen worden overgedragen, zolang deze zich bevind in de door ons
aangegeven status: geen, eitje, pas geboren of bij de ouders. Deze
omschrijvingen zijn officiële termen die wij hanteren in onze werkwijze
welke elders op deze site tot in detail wordt beschreven. Middels de
speciaal hiervoor in het leven geroepen leden website waar iedereen die een
vogel reserveert direct toegang toe krijgt worden status en updates per
vogel weergegeven en wanneer aan de orde bijgewerkt. Men behoud deze toegang
ook na de overdracht voor extra advies en begeleiding wanneer gewenst.
Door veel geduld bereiken wij het doel: een tamme
kromsnavel
Nadrukkelijk vermelden we in deze voorwaarden dat onze gehele
hobby valt of staat met geduld. De natuur laat zich in geen enkel opzicht
dwingen wat dit betreft. Een opdracht tot socialisering, ofwel 'reservering'
genoemd, betekend dat schriftelijk wordt vastgelegd dat wij dit geduld
zullen opbrengen, totdat de betreffende vogel volgens alle geldende normen
en eisen zal kunnen worden overgedragen. Tegelijkertijd houd het ook in dat
degene die deze overeenkomst met ons aangaat zich hier niet alleen van
bewust is, maar zichzelf hiermee ook verplicht tot in elk geval het geduld
opbrengen, totdat betreffende vogel volgens genoemde regels kan worden
overgedragen en daar vooraf geen misverstanden over bestaan.
Regels onvermijdelijk ontstaan door ervaring
Helaas hebben wij wat dit laatste betreft in de loop der
jaren noodzakelijkerwijs nog een regel moeten toevoegen. Deze houd in dat,
wanneer men ondanks onze uitvoerige service van de exploitatie van een
complete leden website ergens tijdens het proces tussen reservering en
overdracht besluit het vertrouwen te verliezen, dit terwijl wij ons dat
alleen al omwille van de dieren zelf nooit kunnen permitteren, wij daar
passende maatregelen aan toevoegen. Uiteraard is het altijd mogelijk binnen
de voorwaarden een overeenkomst te annuleren. Hier doelen wij nu niet
op. Waar hier wel op gedoeld wordt, is dat de keuze voor het
verliezen van vertrouwen met of zonder schriftelijke ontbinding van de
overeenkomst door het doen van aangifte van vermeende oplichting zonder
uitzondering tot het volgende zal leiden:
Zodra wij constateren dat (valse) aangifte van oplichting
tegen ons wordt gedaan, tijdens een lopende overeenkomst zonder dat men
nadrukkelijk de overeenkomst aan ons heeft opgezegd, geld dat deze daarmee
direct is ontbonden. Wij accepteren geen bewuste laster en smaad en doen
vervolgens persoonlijk mondeling en/of schriftelijk aangifte hiervan op het
politiebureau onder vermelding van volledige bij ons bekende contact
gegevens. Dit houd in de meeste gevallen in dat geen betalingen worden
geretourneerd aangezien de opdracht reeds gegeven werd op het moment van
betaling en dus als zodanig door ons is verwerkt. Daarmee treed de
toepassing van enkele eenvoudige regels in werking die u vindt op de
volgende pagina van deze voorwaarden.
U neemt met de reservering van een papegaai of parkiet een
beslissing die de komende minstens 20 jaar gevolgen voor u heeft,
namelijk de volledige verantwoordelijkheid en daarmee gepaard gaande zorg
voor het welzijn van een veeleisend huisdier. Wij gaan er dan ook middels
deze als overeenkomst geldende voorwaarden van uit dat elke geplaatste
reservering serieus en definitief is. Je maakt immers geen beslissing
waar je minstens 20, maar vaker 40 tot zelfs 100 jaar en langer aan vast zit
om er na een paar dagen weer op terug te komen.
Wat een reservering voor ons betekent
Bovendien kun je niet iemand aan het werk zetten om je huis
te laten schilderen en vervolgens gaandeweg de boel annuleren of een hotel
een kamer laten vrijhouden, niet komen opdagen en vervolgens ook niet willen
betalen. Gelukkig is dit voor de meesten van ons niet meer dan logisch en
normaal. Toch zien we ons genoodzaakt dit nog eens extra duidelijk te
vermelden: Een vogel reserveren is NIET het kopen van een of ander ruilbaar
consumptieproduct!
Wij kunnen nooit tegen onze vogels zeggen 'leg maar geen ei of we voeden je
niet verder op, want ze hoeven je niet meer...'. Het werk gaat hier 24/7
door, zonder vakantie, met vele beperkingen voor ons dagelijks gezinsleven!
Dat wij met plezier onze hobby uitoefenen, betekent niet dat men
vrijblijvend misbruik van ons kan maken.
Voorwaaren altijd van toepassing zonder uitzondering
Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke reservering,
ongeacht soort of leeftijd met of zonder ondertekende overeenkomst. De
reservering van uw vogel gaat in op het moment dat de aanbetaling door ons
is ontvangen. Helaas kunnen wij zonder aanbetaling geen vogels meer
reserveren. Dit o.a. om teleurstellingen te voorkomen. Door het plaatsen van
een reservering verklaard u dus altijd automatisch akkoord te gaan met onze
bindende voorwaarden.
Om er zeker van te zijn dat de door u gewenste vogel niet
door iemand anders gereserveerd wordt vanwege een eerdere betaling, sturen
we u altijd en indien mogelijk binnen enkele uren na reservering een
bevestiging.
Alleen de beste zorg is goed genoeg
Wij hebben één heel eenvoudige fundamentele basisregel waarop al onze
activiteiten m.b.t. zowel het kweken als socialiseren van elke vogel die als
huisdier wordt gehouden zijn gebaseerd:
"Wanneer wij mensen er voor kiezen een papegaai of parkiet als huisdier te
houden, moeten we er alles aan doen om te zorgen dat het welzijn & belang
van het dier ten alle tijden voor alles gaat. Zij hebben er immers niet voor
gekozen als huisdier te worden gehouden. Jij en ik die daar wel voor kiezen,
zijn dus levenslang verantwoordelijk voor het dier."
Bij eenzijdige opzegging van de reserveringsovereenkomst, voordat de vogel
is opgehaald, wordt géén aanbetaling geretourneerd. De reden hiervoor is
o.a. dat elke tot huisdier te socialiseren vogel minstens 8 weken, maar
meestal 3 tot zelfs 12 maanden en langer indien noodzakelijk zeer
arbeidsintensief werk en kosten met zich mee brengt, waaronder o.a. het
laten testen op gezondheid en geslacht en bijbehorende officiële
certificaten die op voorhand al moeten worden gemaakt door ons. Werk dat per
definitie vrijwel volledig in de privésfeer moet worden uitgevoerd en dus
enorm beslag legt op ons dagelijks leven. Zelfs als een gereserveerde vgel
nog niet geboren is, hebben wij 24/7 365 dagen per jaar dagelijks intensief
werk aan het zondanig goed verzorgen van al onze koppels dat er
daadwerkelijk jongen uit voort KUNNEN komen. Dit wordt te vaak onderschat,
maar bepaald de volledige inrichting van het hele gezinsleven.
Overdracht
Wordt een vogel zonder overleg niet binnen maximaal 14
dagen na kennisgeving van de status 'klaar voor vertrek' opgehaald, noch
is er een hiervoor een afwijkende afspraak gemaakt dan is daarmee de
overeenkomst ontbonden. Dit houd in dat de vogel niet meer door u kan
worden overgenomen, maar wij dus veel extra werk moeten verrichten om een
nieuwe eigenaar te vinden. Het bepalen van de status 'klaar voor vertrek'
wordt door ons met de grootst mogelijke zorgvuldigheid gedaan. Er kan soms
wel wekenlang observeren en intensief begeleiden van de vogel aan vooraf
zijn gegaan.
De keuze van het juiste moment van overdracht naar de nieuwe
eigenaar is dusdanig belangrijk gebleken in de afgelopen ruim 18 jaar dat
wij vogels socialiseren dat het uitstellen daarvan altijd
nadelige invloed heeft op niet alleen de voortgang van het proces van
ontwikkeling en groei waarin de betreffende vogel op dat moment verkeerd,
maar ook stagnatie veroorzaakt in de voortgang van het socialisatie proces
van de op dat moment aanwezige andere vogels. Daarnaast beschikken wij over
beperkte ruimte en middelen om vogels die de status 'klaar voor vertrek'
hebben langer dan de aangegeven periode van 7 dagen in huis als huisdier te
kunnen houden. Gelukkig is deze regel voor niemand die serieus voor een of
meerdere van onze vogels heeft gekozen ooit tot hindernis geweest. Uiteraard
kan eventueel indien noodzakelijk en ruim vooraf overeengekomen hier in
bepaalde gevallen incidenteel van worden afgeweken. Moeten wij toch
constateren dat ondanks herhaalde pogingen tot communicatie een vogel niet
binnen de gestelde termijn kan worden overgedragen, dan zal daarmee
de overeenkomst zonder verder overleg automatisch worden ontbonden en geen
aanbetaling worden geretourneerd.
Aanbetaling
De aanbetaling is dus in eerste instantie bedoeld als
vergoeding voor de te verlenen diensten, waaronder uiteraard voornamelijk
het opvoeden en socialiseren van de vogel tot geschikt huisdier met alle
risico's van dien. De tijd die noodzakelijk is om de vogel tot
zelfstandigheid op te voeden en te socialiseren is zowel per soort als per
individuele vogel meestal verschillend. Grotere vogels hebben sowieso een
tragere groei en ontwikkeling dan de kleinere soorten. Verder spelen
allerlei omstandigheden hierbij een belangrijke rol.
Complicaties en duur
U dient zich er altijd van bewust te zijn dat ondanks zelfs
de allerbest mogelijke zorgen voor jonge vogels tot aan het moment van
overdracht het nooit 100% is uit te sluiten dat complicaties kunnen
optreden. Hierbij valt te denken aan ziekte, handicap en zelfs sterfte.
Uiteraard hebben wij dusdanig veel ervaring en kennis opgebouwd dat snel en
meestal adequaat kan worden ingegrepen mocht zich iets dergelijks onverhoopt
toch voordoen. 100% te voorkomen is het echter net zo min als dat we nooit
met 100% zekerheid zouden kunnen vaststellen dat er alleen maar 'perfecte
mensen' geboren worden.
Elke reservering heeft mede om deze reden standaard een onbeperkte
geldigheidsduur tot aan het moment van overdracht. Dit omdat het
uitgangspunt van elke opdracht altijd is het doel te bereiken, namelijk een
deskundig tot geliefd huisdier gesocialiseerde papegaai of parkiet. We
stellen ten alle tijde dus alles in het werk om ervoor te zorgen dat
de door u gereserveerde soort ongeacht de status op het moment van
reservering (bijvoorbeeld bij de status 'ei' kan er nog van alles misgaan)
uiteindelijk als maximaal tamme vogel die zowel aan al onze voorwaarden als
aan die van de overheid voldoet, zal worden overgedragen. De in 2013 en 2014
door de Nederlandse overheid aangepaste wetgeving m.b.t. het houden van
kromsnavels heeft ertoe geleid dat wij genoodzaakt zijn een onbeperkte
geldigheidsduur te hanteren, omdat meermaals gebleken is dat vooraf niet is
in te schatten hoeveel tijd er exact per individuele vogel dient te worden
geïnvesteerd alvorens deze daadwerkelijk kan worden overgedragen. Het geduld
dat hiervoor nodig is, moet allereerst door ons als kwekers worden
opgebracht, maar is ook iets, waarmee u voordat u reserveert zelf rekening
dient te houden.
Niets is verplicht, dit is waarom
Wie het niet redelijk acht dat vooraf een vergoeding wordt
gevraagd welke na eenzijdige annulering door de opdrachtgever, niet wordt
geretourneerd, omdat dit nu eenmaal vooraf onderling per overeenkomst is
vastgelegd en de uitvoering van de door 'de opdrachtgever' gegeven
opdracht, namelijk het tot huisdier socialiseren van een bij geboorte wild
dier inclusief alle bijkomende activiteiten, zoals administratie,
correspondentie en overige elders op deze site vermelde zaken,
onvermijdelijk en direct van start gaat en moet worden voltooid vanaf
het moment van reservering, verzoeken we vriendelijk géén vogel bij ons te
reserveren.
Ongeacht welke soort vogel het betreft, geld in zijn
algemeenheid dat eenmaal gestart met de opvoeding/socialisatie in huis de
vogel niet meer definitief teruggezet kan worden bij de ouder vogels en niet
meer geschikt is als volière of kweekvogel.
Dit heeft tot gevolg dat we altijd genoodzaakt zijn een
eenmaal begonnen socialisatie tot huisdier te voltooien, totdat de vogel
volledig zelfstandig is en klaar voor de nieuwe eigenaar. Bij annulering van
een reservering is de betreffende vogel dus in feite voor niets bij de
ouders weggehaald en hebben wij in de meeste gevallen minstens 10 weken
intensief werk voor niets gedaan. Een vogel die niet op tijd wordt opgehaald
na de socialisatie periode belemmert de voortgang van de socialisatie van
andere op dat moment aanwezige jonge vogels.
Ook wordt de voortgang van het socialisatie proces belemmert
van de 'geannuleerde vogel' zelf, omdat deze op het moment dat de fase van
ontwikkeling die zich dient af te spelen bij en met de nieuwe eigenaar
daarmee wordt stopgezet. De vogel komt terecht tussen volière vogels en zal
slechts door extra tijd en geduld van een te vinden nieuwe eigenaar nog
geschikt kunnen worden gemaakt als huisdier. Het betaalde voorschot dient
dus altijd als tegemoetkoming in de kosten voor de reeds verleende dienst
ingegaan op het moment van reservering of daarvoor indien het een bevrucht
ei of reeds geboren vogel betreft die de 'bestemming' huisdier heeft
gekregen door het feit dat deze is vermeld op de pagina 'aanbod' op deze
site.
Wij achten het niet meer als vanzelfsprekend dat degene die
besloten heeft een papegaai of parkiet als huisdier te nemen zich er goed
van bewust is dat dit een beslissing is waarmee men voor tenminste de
komende 20 tot mogelijk zelfs wel 100 jaar de volledige verantwoordelijkheid
zal dragen. Daaruit voortvloeiend gaan we er dan ook vanuit dat u dit
weloverwogen doet en geen reden zal hebben om tijdens de in verhouding
tot de te verwachten levensduur relatief korte, maar voor ons als
uitvoerende partij altijd langdurige periode die de socialisatie binnen ons
gezin in beslag neemt, daar op terug te komen.
Wachttijd
Vanzelfsprekend zal de wachttijd vanaf het moment van
reserveren ook voor een groot deel afhangen van de fase waarin de
betreffende vogel zich op dat moment bevindt. Reserveert u een eitje dan zal
de wachttijd tot het moment van overdracht uiteraard veel langer zijn dan
wanneer de betreffende vogel bijvoorbeeld al enige tijd door ons wordt
gesocialiseerd op dat moment. Reserveert u een vogel welke zich noch in een
eitje bevind, noch reeds geboren is, maar waarvan op dat moment bekend is
dat deze nog geboren moet worden, hetzij als eitje, hetzij als kuiken dan is
altijd de standaard overeenkomst van kracht vanaf het moment van reserveren,
tenzij schriftelijk anders overeengekomen met u. Op een gemiddelde
levensverwachting tussen ongeveer 25 en 100 jaar is een wachttijd van
ongeveer 1 t/m 5 jaar niet ongebruikelijk bij bepaalde soorten die slechts
enkele jongen per nest voortbrengen en/of waarbij per kweekseizoen nooit
vooraf is vast te stellen of er jongen geboren zullen worden. Een speciale
wens voor een speciale vogel vereist dus speciale zorg en speciaal geduld
van onze kant, maar ook van uw kant, terwijl hier het werk wordt gedaan.
Annuleren
De annulering van een reservering van een ongeboren vogel
kost ons dusdanig veel extra werk, tijd en energie dat we dit ten alle
tijden moeten voorkomen teneinde de socialisatie van alle aanwezige jonge
vogels succesvol te laten verlopen (nooit meer dan 7 overigens) waardoor de
kwaliteit die ons bekend maakt ook gewaarborgd blijft. Niemand heeft er enig
belang bij dat een eenmaal gereserveerde vogel alsnog wordt geannuleerd en
we hopen middels o.a. deze voorwaarden een drempel op te werpen die iedereen
zal doen beseffen dat het houden van een papegaai of parkiet als huisdier
anders dan bij de meer gebruikelijke huisdieren zoals hond en kat extra
verantwoordelijkheid met zich mee brengt.
Met elke reservering gaat u dus een overeenkomst aan. Dit is
vergelijkbaar met het boeken van een reis, hotelkamer of zelfs het nemen van
autorijlessen. Kom je niet opdagen bij de les, dan moet er nog steeds
betaald worden, dat is de overeenkomst. Tenzij expliciet vermeld of door een
apart af te sluiten annuleringsverzekering gedekt, worden ook bij
reserveringen m.b.t. bijvoorbeeld reizen geen restituties verleend, zonder
verdere uitleg achteraf, zoals bijvoorbeeld via booking.com. Net als bij
elke andere vorm van reservering gaan wij er ook van uit dat u zelf kennis
heeft genomen van de door ons opgestelde en gedeponeerde voorwaarden en u
zich met elke reservering akkoord verklaard met deze voorwaarden. Kan een
reisorganisatie vaak na annulering d.m.v. de grote vraag alsnog een klant
vinden, wij kunnen dat niet en hebben bovendien te maken met dieren, zeer
arbeidsintensieve dienstverlening en niet met handelswaar die vervangbaar
is.
Ter illustratie wordt een annulering ook slechts enkele dagen
na het plaatsen van de opdracht tot socialisatie uitsluitend volgens de hier
vermelde voorwaarden uitgevoerd. Dit betekend dat eventueel door de klant
zelf bedachte argumenten, regels en voorwaarden welke NIET door de
overeenkomst en voorwaarden van ONS worden ondersteund dus ook NIET worden
geaccepteerd. Men zou kunnen beweren dat er enkele dagen na een geplaatste
reservering door ons nog geen werk is verricht, waardoor men een aanbetaling
retour zou kunnen eisen. Dit betreft dus een zelf verzonnen argumentatie die
nadrukkelijk NIET in onze voorwaarden noch overkomst is vastgelegd. Elke
annulering ongeacht het tijdstip na de reservering werkt voor ons
contraproductief en kan daarom uitsluitend op basis van met u vooraf
overeengekomen voorwaarden worden uitgevoerd. Wij zijn ervan overtuigd dat
iedereen die dezelfde verantwoordelijkheid draagt en hetzelfde soort
opdrachten dient uit te voeren als wij dit uitsluitend onder dezelfde
voorwaarden zal kunnen en willen doen. Zelfs ware dit niet het geval dan nog
hanteren wij deze voorwaarden in elk geval ten alle tijde.
Bezoek
Het staat iedereen vrij eerst een bezoek af te leggen
alvorens een kromsnavel bij ons te reserveren. Onze website heeft
uitdrukkelijk niet tot doel 'webwinkel' te zijn, maar wil met name voorzien
in een stuk gedegen informatie welke wij noodzakelijk achten voor iedereen
die een kromsnavel als huisdier wil houden. De praktijk leert overigens dat
de meeste reserveringen gedaan worden na een persoonlijk bezoek. Dit is
echter niet per se noodzakelijk. Voor degenen die veraf wonen bestaat door
reservering per e-mail of telefoon de mogelijkheid te reserveren zonder de
lange afstand meerdere malen te hoeven afleggen. In principe communiceren
wij echter uitsluitend via email nadat een reservering tot stand is gekomen.
Hierdoor ontstaat de voor ons noodzakelijk tijdbesparing die nodig is om te
kunnen doen wat we doen. Zonder te hoeven telefoneren of te hoeven wachten
op antwoord na het versturen van een email bericht, krijgt iedereen die een
vogel heeft gereserveerd 24/7 toegang tot de speciaal voor het plaatsen van
updates in het leven geroepen website. Men heeft hiermee onbeperkt en zelfs
levenslang toegang tot alle updates m.b.t. de gereserveerde vogel vanaf het
moment dat deze in huis wordt gereserveerd en een schat aan relevante
overige informatie. Ook het stellen van vragen is hiervan een integraal
onderdeel.
Er komt erg veel kijken bij het tot huisdier opvoeden van een
papegaai of parkiet. Dit nemen wij zeer serieus en verwachten dit ook van
iedereen die bij ons een vogel reserveert. Het tijdstip van de annulering
t.o.v. de reservering achten wij overigens niet relevant bij
annulering, omdat er een duidelijke overkomst wordt aangegaan, waarmee beide
partijen hun verantwoording dienen te nemen, maar vooral ook vanwege het
feit dat een eenmaal begonnen opvoeding niet meer kan worden teruggedraaid,
zoals hierboven uitgelegd en dus altijd minimaal 10 weken zeer
arbeidsintensief werk betekend. Een papegaai of parkiet neemt u niet in huis
voor een paar weken, zoals een vakantie, maar vereist een 'commitment' voor
minstens 20 tot zelfs wel 100 jaar of nog langer, omdat deze dieren nu
eenmaal zo oud kunnen worden. Daarom achten we deze in samenwerking met onze
juridisch adviseur en advocaat tot stand gekomen overeenkomst ook volledig
terecht en noodzakelijk. Zie verder ook onze prijsuitleg.
Annulering van een gereserveerde vogel betekend niet alleen
enorm veel extra werk om o.a. een nieuwe eigenaar te vinden, zoals
advertentiekosten, e-mail- en/of telefoonverkeer, maar ook een rem op de
ontwikkeling van de vogel die altijd in een bepaalde ontwikkelingsfase dient
te verhuizen naar de definitieve eigenaar om het proces van domesticatie
ongehinderd voortgang te laten vinden. Ook daarom is het dus belangrijk dat
een vogel op het afgesproken tijdstip daadwerkelijk wordt afgehaald daar wij
anders met te veel jonge vogels tegelijkertijd de kwaliteit van de eventueel
noodzakelijke hand opfok, training en socialisatie in gevaar zouden brengen
en de betreffende vogel niet meer op het juiste moment in handen zal komen
van de definitieve eigenaar. We hebben hier te maken met niet
gedomesticeerde dieren in tegenstelling tot honden en katten die reeds een
eeuwenlange ontwikkeling m.b.t. domesticatie achter de rug hebben. Hierdoor
ligt dit punt bij alle soorten kromsnavels veel gevoeliger.
Voor het dier en ons geen weg terug
Naast bovengenoemde feiten moet worden opgemerkt dat het
besluit om een jonge vogel als huisdier te gaan opvoeden nimmer kan worden
teruggedraaid, nadat het betreffende dier eenmaal bij de ouders weg is en
binnenshuis met mensen wordt gesocialiseerd. Ouder vogels zullen in de
meeste gevallen het jong verstoten of zelfs ombrengen, wanneer het na
contact met mensen wordt teruggeplaatst in het nest of bij de ouders in een
volière. Eenmaal huisdier, betekend dus altijd huisdier. Mede daarom
proberen we ook op alle mogelijke manieren iedereen bewust te maken van de
grote verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt om een kromsnavel als
huisdier te houden.
Mocht er onverhoopt iets mis gaan met de gereserveerde vogel, waardoor deze
helemaal niet meer volgens gemaakte afspraak overgedragen kan worden, dan
heeft u de keus tussen het retour ontvangen van de aanbetaling of het
reserveren van een andere vogel. In dit geval worden geen
administratiekosten in rekening gebracht. Met de sinds 2013 onbeperkte
geldigheidsduur van elke overeenkomst is de kans echter vrijwel uitgesloten
dat een betreffende soort helemaal niet meer beschikbaar komt.
Wij doen ons best, u doet de rest
Wij doen onze uiterste best elke individuele baby vogel zo optimaal mogelijk
voor te bereiden op een leven als gezelschapsdier binnenshuis. Zodra de
vogel eenmaal echter bij u in huis is, bent u zelf verantwoordelijk voor
alle aspecten die het houden van een papegaai of parkiet met zich mee
brengt. Wij aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid hieromtrent,
nadat de vogel ons huis heeft verlaten.
De hierboven vermelde vergelijking met reserveringen in
bijvoorbeeld de reiswereld zijn bedoeld als illustratie om aan te geven dat
wij elke overeenkomst die u met ons aangaat met betrekking tot het in huis
nemen van een door ons opgevoede papegaai of parkiet zeer serieus nemen. Wij
investeren 75% van onze tijd in de gereserveerde baby vogels op een
deskundige en professionele manier in de beste omgeving denkbaar voor dit
doel, namelijk onze eigen huiskamer. Dit vergt echter dusdanig veel tijd,
inzet, opoffering en energie dat alleen een zakelijke overeenkomst voldoet
bij reservering van onze vogels die behoren tot de hoogste kwaliteit die
anno nu mogelijk is qua socialisatie, mentale en fysieke conditie.
Niet eens, niet reserveren
Bent u het om welke reden dan ook niet eens met onze
voorwaarden, dan kunt u bij ons geen vogel reserveren. Het reserveren van
een vogel via ons betekend, zoals vermeld bij elke reservering
dat u
akkoord gaat met deze voorwaarden. Ze
zijn er simpelweg opdat we kunnen blijven doen wat we doen en zorgen dat u
zelf ook zult zeggen: Tammer Bestaat Niet. M.a.w. door de op onze
voorwaarden gebaseerde overeenkomst, wordt de kwaliteit van onze
dienstverlening en het overdragen van onze gesocialiseerde vogels
gewaarborgd.
Wij behouden ons ten alle tijden het recht voor deze
voorwaarden ter verbetering aan te passen wanneer we dit in het belang van
mens en dier noodzakelijk achten.
Helaas zien we ons genoodzaakt nog enkele voorbeelden aan te geven ter
verduidelijking van deze voorwaarden, omdat velen geen inzicht blijken te
hebben in wat het opvoeden van een papegaai of parkiet tot huisdier precies
inhoud.
Klik hier voor de voorbeelden.
Het staat uiteraard iedereen vrij om het met deze voorwaarden wel of niet
eens te zijn. We trachten in elk geval d.m.v. deze voorwaarden en alle
overige informatie op de site zo duidelijk mogelijk te zijn omtrent de
werkwijze met zowel onze hobby als het zakelijke gedeelte dat valt onder de
webshop van birdsuper.
Gaat u met ons een overeenkomst aan voor de overname van een
jonge vogel met tot doel deze als huisdier te gaan houden dan doen wij er
dus ook alles aan wat noodzakelijk en vermeld is om het dier hierop voor te
bereiden. Feit blijft dat geen enkele kromsnavel bij geboorte een huisdier
is. Slechts door regelmatige deskundige omgang blijft het dier tam.
Moment van ingang
De reservering van uw vogel gaat in op het moment dat de
aanbetaling door ons is ontvangen. Helaas kunnen wij zonder aanbetaling geen
vogels meer reserveren. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Elke
reservering betreft een zakelijke overeenkomst, waarbij u akkoord gaat met
onze voorwaarden. Elke reserveringsaanvraag geld als voorlopige reservering
en is 24 uur geldig vanaf het moment dat wij u de betaalgegevens hebben
gestuurd. Daarna is de betreffende vogel opnieuw beschikbaar voor
reservering, wanneer er geen (aan-) betaling is ontvangen binnen deze tijd.
In de vrije tijd, maar niet vrijblijvend
Verder is het niet zo dat ondanks het feit dat wat wij in opdracht van u per
definitie alleen binnen de privé sfeer van het gezin kunnen doen,
daarom geen geldige overeenkomst met zakelijk karakter met u aangaan op het
moment dat u een vogel reserveert. Al geschied de te verlenen dienst,
vergelijkbaar met bijvoorbeeld peuteropvang, per definitie binnen de privé
sfeer de overeenkomst is daarmee niet minder zakelijk laat staan
vrijblijvend.
Overdracht alleen na gebleken zelfstandigheid
Alle door ons aangeboden vogels zullen onder geen enkele
voorwaarde worden overgedragen, voordat ze geheel zelfstandig zijn volgens
de definitie die onze werkwijze bepaald heeft. Dit is niet discutabel en er
wordt dus niet van afgeweken, ook niet als u 30 jaar ervaring heeft met hand
opfok, aangezien de overdracht van niet zelfstandige kuikens per 2013
verboden is in Nederland bij de wet. Per 2014 is het zelfs verboden niet
zelfstandige kromsnavelkuikens van de ouders te scheiden, laat staan te
verkopen. Wij hanteren dan ook, zoals uitvoerig omschreven elders op deze
site en opgenomen in elke overeenkomst andere methodes om vogels te
socialiseren tot huisdier. Deze starten altijd, nadat de jonge vogel door de
ouders is grootgebracht, tenzij deze daar door medische oorzaak niet toe in
staat zijn gebleken.
Tot slot
Tot slot behouden wij ons te allen tijde het recht voor de
reservering van een vogel om wat voor reden dan ook te weigeren,
bijvoorbeeld wanneer wij van mening zijn dat iemand niet voldoet aan de
voorwaarden om op verantwoorde wijze een kromsnavel als huisdier te kunnen
houden. Wordt een reeds gedane reservering zonder toedoen van degene die de
vogel reserveerde eenzijdig door ons geannuleerd, dan wordt uiteraard de
gedane (aan-)betaling wel geretourneerd.
Last, but not least willen wij u er op wijzen dat onze
voorwaarden door met name outsiders t.a.v. het kweken en socialiseren van
kromsnavels nu en dan als overdreven of zelfs bizar worden gezien. Kwekers
die geen ervaring hebben met socialiseren, maar ons wel vertellen wat wel en
niet kan, zijn in dit geval ook outsiders. Dat vinden wij helemaal prima,
want met deze categorie mensen willen wij namelijk zelf ook geen
overeenkomst aangaan. Als de overdracht van een door ons gesocialiseerde
vogel aan wie dan ook niet gebaseerd is op wederzijds respect en gedeelde
waardering dan achten wij het in specifiek deze 'tak van sport' absoluut
ongewenst enige vorm van overeenkomst met u aan te gaan.
Bent u van mening dat deze voorwaarden die van toepassing
zijn op elke overeenkomst die tussen u als particuliere koper en ons als
particuliere verkoper tot stand komt om welke reden dan ook niet deugt, niet
klopt of zelfs niet is toegestaan, ga er dan ook vooral niet mee
akkoord door een vogel bij ons te reserveren. Dit is hoe het werkt bij ons
en niet anders. Achteraf eigen voorwaarden opstellen bijvoorbeeld om geld
terug te krijgen, voor werk dat al gestart of gedaan is, gaat hier dus niet
op.
Lees Verder ... |